Γράφει ο Διονύσιος Πομόνης
Θεολόγος.
Η Αγία Ευφημία έζησε κατά τους χρόνους του μεγάλου διώκτη
των χριστιανών αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Καταγόταν από τη Χαλκηδόνα. Ήταν κόρη
του συγκλητικού Φιλόφρονος και της ευσεβούς χριστιανής Θεοδοσιανής. Η Αγία
επαιδαγωγήθη εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου. Στα μέρη εκείνα της Ανατολής, από
όπου καταγόταν η Αγία, έπαρχος ήταν ο ανθύπατος Πρίσκος, ο οποίος ασπαζόταν τις
αντιλήψεις του Διοκλητιανού σχετικά με το διωγμό των χριστιανών. Με απόφαση του
ιδίου ζητούσε από τους κατοίκους της περιοχής να προσέλθουν άπαντες εις την
εορτή του ειδωλολατρικού θεού Άρη.
Η Αγία μαζί με άλλους
χριστιανούς αρνούμενη να προσέλθει στην εορτή, συνελήφθη και με εντολή του
Πρίσκου, αφού προηγουμένως είχε αρνηθεί να προσφέρει θυσία στα είδωλα,
οδηγήθηκε στη φυλακή και από εκεί σε φρικτά βασανιστήρια από τα οποία με τη
Χάρη του Θεού έβγαινε νικήτρια. Όμως, μη μπορώντας να αντέξει πλέον τις κακουχίες
ικέτευσε τον Χριστό να την αναπαύσει πλησίον Του. Οι διώκτες έρριξαν την Αγία
στα άγρια θηρία και από το δάγκωμα μιας αρκούδας η Ευφημία παρέδωσε την Αγία της
ψυχή στο Δημιουργό της. Ο Κύριος ετίμησε την Καλλίνικον και Παρθένον Μάρτυρα Ευφημία
με την δωρεάν της αφθαρσίας του πολύπαθου, μαρτιρικού και παρθενικού της σώματος.
Το 451 μ.Χ. κατά τη βασιλεία των αυτοκρατόρων Μαρκιανού και
Πουλχερίας συνεκλήθη η Αγία και Δ’ Οικουμενική Σύνοδος στην οποία έλαβαν μέρος
638 θεοφόροι πατέρες για την αντιμετώπιση των μονοφυσιτικών αιρέσεων του
Ευτυχούς και των υπολειμμάτων του Νεστοριανισμού. Οι θεοφόροι πατέρες συνέταξαν
τον Τόμο στον οποίο δογμα΄τισαν περί των δύο φύσεων του Χριστού. Το ίδιο έκαναν
και οι αιρετικοί Μονοφυσίτες, διατυπώνοντας την εσφαλμένη πίστη τους σε έναν
Τόμο. Τους δύο αυτούς Τόμους τοποθέτησαν πάνω στο ιερό λείψανο της Αγίας
Ευφημίας και σφράγισαν τη λάρνακα όπου φυλάσσονταν το ιερό λείψανο. Την επομένη
άνοιξαν τη λάρνακα και αντίκρισαν την Αγία να κρατά στα χέρια της τον Ορθόδοξο
Τόμο, ενώ ο Τόμος των Μονοφυσιτών βρισκόταν στα πόδια της.
Σήμερα το ιερό λείψανο της Αγίας Ευφημίας έχει αποθησαυριστεί στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι της Κωνσταντινουπόλεως, όπου κάθε χρόνο την ημέρα μνήμης της (11 Ιουλίου) τιμάται ιδιαιτέρως από την Μητέρα Εκκλησία.
Η Αγία Μεγαλομάρτυς Ευφημία δεν έμεινε ανεξίτηλα χαραγμάνη
στη ζώσα Παράδοση της εκκλησίας μόνον από την άθλησή της, αλλά και με τη
υπογραφή και επικύρωση του Ορθοδόξου Χριστολογικού Δόγματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου