Ιστολόγιο του Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Χαροκοπίου Ιωαννίνων

Σάββατο 8 Μαρτίου 2014

Κήρυγμα Κυριακής Α' των Νηστειών.



Του Ευαγγέλου Κίτσιου
Αποφοίτου 
Α.Ε.Α. Βελλάς Ιωαννίνων

(Από άμβωνος ομιλία, εκφωνηθείσα την 9/3/2014
 στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου
 Αρχιμανδρείου πόλεως Ιωαννίνων






«Όν έγραψε  Μωυσής εν τω Νόμω και οι Προφήται, ευρήκαμεν, Ιησούν τον υιόν του Ιωσήφ τον από Ναζαρέτ».

Αιδεσιμολογιώτατε Πάτερ, αγαπητοί μου αδελφοί!

     Η σημερινή ημέρα, Α΄ Κυριακή των Νηστειών είναι αφιερωμένη από την Αγία μας Εκκλησία στην τιμή της Εικόνος. Είναι δοσμένη στην Ορθοδοξία. Είναι  ορισμένη από τους Αγίους Πατέρες στην αναστήλωση των ι. εικόνων και στο Θρίαμβο της Αδιαιρέτου Εκκλησίας. Είναι γεμάτη από το Μυστήριο της Ι. Εικόνος Του Κυρίου.
     Στην ευαγγελική περικοπή που προ ολίγου ακούσαμε έγινε λόγος περί της κλήσεως των Μαθητών από τον Κύριο.
      Ο Κύριος αναχωρεί από τη Ναζαρέτ και εξέρχεται στη Γαλιλλαία. Εκεί έρχεται σε επαφή με τους πρώτους Μαθητές και Αποστόλους Του. Συναντά το Φίλιππο από Βηθσαιδά. Η πόλη αυτή ήτο η πατρίδα Ανδρέου και Πέτρου.

Κι έτσι απλά τον καλεί να Τον ακολουθήσει….

Και ο Φίλιππος τον ακολουθεί…… Προσκαλεί όμως τον αγαπητό του φίλο , το Ναθαναήλ η αλλιώς Βαρθολομαίο και του λέγει χαρακτηριστικά. «Για Αυτόν τον Οποίο έγραψε ο Μωυσής στο Νόμο και οι Προφήτες , τον βρήκαμε , είναι ο Ιησούς ο γιός του Ιωσήφ από τη Ναζαρέτ». Για να λάβει την απάντηση, μια απάντηση δυσπιστίας.-Μπορεί να βγεί κάτι αγαθό, κάτι καλό από τη Ναζαρέτ; Η Ναζαρέτ αγαπητοί αδελφοί ήταν εκείνη τη χρονική περίοδο ένα ασήμαντο χωριό.
    Λογική  θα έλεγε κανείς και η γεμάτη δυσπιστία και απορία η απόκριση του Ναθαναήλ. Ο Φίλιππος όμως ως αδελφικός φίλος του Ναθαναήλ του λέγει με παρρησία. «Έρχου και ίδε».
     Έλα λοιπόν να δεις , πλησίασε και θα πιστέψεις, δέξου αυτό που σου λέγω αδελφέ διότι Αυτός είναι ο Σωτήρας.
      Και ο φίλος του τον ακολουθεί. Για να λάβει την απάντηση Του Κυρίου.-Να ένας Ισραηλίτης που δεν υπάρχει δόλος στην καρδιά του. Kαι ο Ναθαναήλ μένει έκθαμβος μπροστά στα λόγια Του Σωτήρος μας. Το μόνο που τολμά να ρωτήσει είναι από πού τον γνωρίζει ο Κύριος. Και Ο Κύριος του απαντά ότι πριν ο Φίλιππος σε καλέσει ήσουν κάτω από μια συκιά και προσευχόσουν…. Ο Ναθαναήλ πείθεται και ομολογεί ευθαρσώς, ότι Διδάσκαλε εσύ είσαι ο Υιός Του Θεού, ο Βασιλέας Του Ισραήλ. Ο Υιός και Λόγος Του θεού όμως «ο μόνος γινώσκων τα εγκάρδια», δηλαδή Εκείνος ο Οποίος ξέρει πραγματικά τι έχει στην καρδιά του ο καθένας και η καθεμιά μας προχωρά ένα βήμα παρακάτω και λέγει στον υπό κλήση Μαθητή Του. –Επειδή σου ανέφερα ότι σε είδα κάτω από το δένδρο πιστεύεις σε Μένα; Να είσαι σίγουρος ότι θα δείς πιο μεγάλα και θαυμαστά από αυτά που είδες σήμερα. Θα δείτε εννοεί τους Φίλους και Μαθητές Του, που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν δίπλα Του από δω  και στο εξής τον Ουρανό ανοικτό και τους Αγγέλους Του Θεού ν ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν σε μένα ,στον Υιό του Ανθρώπου εκτελώντας το θέλημά Μου και διακονώντας Με.
  Μεγάλη η σπουδαιότητα της Κλήσεως του Φιλίππου και του Ναθαναήλ. Σημαντική, διότι με παρόμοιο τρόπο ο Σωτήρας Χριστός μας καλεί καθημερινά να έρθουμε κοντά Του. Να πλησιάσουμε την Ιερή Του Εικόνα. Να προγευθούμε των μελλόντων αγαθών τα οποία προετοίμασε ο Κυριος για όλους εμάς. Σε κοινωνία με Τον Κύριο, σε συμπόρευση μαζί  Του, σε συσταύρωση καλούμαστε όλοι αγαπητοί αδελφοί.  
   Ήδη διανύσαμε την Πρώτη Εβδομάδα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Την λεγομένη Καθαρά Εβδομάδα. Την Εβδομάδα στην οποία νεκρώνουμε τον Παλαιό Άνθρωπο ο οποίος ναι μεν πλάστηκε «κατ΄ εικόναν και καθ΄ ομοίωσιν» Του Πλάστη Του,  αλλά  εξέπεσε  και υποτάχθηκε στην πλάνη. Η Εκκλησία μας καλεί σε μετάνοια και περισυλλογή. Πάλι ο Υψηλός Θεός που «επί γής εφάνη ταπεινός άνθρωπος», μας καλεί σε κοινωνία μαζί Του. Για μια ακόμη φορά συγκαταβαίνει να μας δώσει ευκαιρία συνάντησης μαζί Του.
   Λαμπρό παράδειγμα αφοσίωσης στον Κύριο και το θέλημά Του είναι οι Άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες που εορτάζουμε σήμερα. Τον συνάντησαν Τον Ιησού! Πρωτίστως όμως νέκρωσαν τα πάθη τα της σαρκός και ήλθαν μέσω της ζωής και του μαρτυρίου τους, σε μία μυστική σχέση μαζί Του.
     Η απάντησή τους μπροστά στην παγωμένη λίμνη της Σεβαστείας ήταν η εξής, «δριμύς ο χειμών , αλλά γλυκύς ο παράδεισος». Παραβίασαν την εντολή του αυτοκράτορος Λικινίου διότι βλέπανε την Ιερά Εικόνα Του Κυρίου να τους καλεί σε μυστική κοινωνία με Αυτόν. Αρνήθηκαν  την πρόσκαιρη ζωή για την Αιώνιο. Συστρατεύθηκαν τω Μόνω Θεώ και απέρριψαν τα πρόσκαιρα για τα αιώνια. Με το μαρτύριό τους επισφράγισαν την υποταγή τους στο θέλημα Του Κυρίου και αναστήλωσαν την Εικόνα του αμαρτωλού Ανθρώπου που αγωνιά και μάχεται για να συμμετάσχει στην Επουράνιο Βασιλεία. Λαμπρό το παράδειγμά τους και αξιομίμητο και αξιοζήλευτο.
     Η Εκκλησία σήμερα μας καλεί ν αναστηλώσουμε τον εαυτό μας. Το προσκλητήριό Της είναι για όλους μας ουσιαστικό και καθοριστικό. Όπως κάλεσε ο Κύριος τους μαθητές Του, που προαναφέρθηκε στην Ευαγγελική περικοπή, τους Αγίους Τεσσαράκοντα Μάρτυρες που εορτάζουμε σήμερα, όλους τους Μάρτυρες αδελφούς,  κληρικούς, μοναχούς και λαϊκούς που αγωνίσθηκαν για την Ορθή Πίστη και δώσανε και τη ζωή τους γι αυτήν.  Μας τείνει χείρα ελέους, χείρα βοηθείας, μας δίδει σανίδα και ελπίδα σωτηρίας.

   Πως θα γίνει όμως κάτι τέτοιο;

Δίνοντάς μας ευκαιρίες μέσα στη ζωή μας. Μία ευκαιρία συνυφασμένη με τη σωτηρία είναι η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Είναι η κατ΄ εξοχήν ομορφότερη και ασκητικότερη συνάμα περίοδος του εκκλησιαστικού έτους. Με μακροσκελείς Ακολουθίες και Αναγνώσματα, με δείκτες σωτηρίας, με στόχο την ελευθερία του Ανθρώπου από τα γήινα και πρόσκαιρα και την εναρμόνισή του στα επουράνια και αιώνια. Με πολλές αναφορές και ευκαιρίες για συνάντηση με τον Αναστάντα Κύριο τη φωτοφόρο Νύκτα της Αναστάσεως και με εκτενείς αναφορές στην αναστήλωση της ανθρώπινης φύσης και Εικόνας.
       Με τη σωτήριο Μετάνοια και εξομολόγηση, την αλλαγή ζωής και νοοτροπίας. Με την καταλλαγή, με τον εαυτό μας και  την κοινωνία με τον πλησίον μας. Με τη ελεημοσύνη, διότι όπως ο Χριστός μας αναφέρει στην επι του Όρους Ομιλία Του θα είναι «Μακάριοι οι ελεήμονες ότι αυτοί ελεηθήσονται». Με την τακτική προσέλευση στο Ποτήριον Της Ζωής, στη Θ. Κοινωνία. Με την ειρήνη, που καλόν είναι να έχουμε στην καρδιά μας αλλά και να τη μεταλαμπαδεύουμε στους εγγύς και τους μακράν αδελφούς. Με την ταπείνωση και τον αυτοέλεγχο, που θα μας καθηλώνουν τις σκέψεις και επιθυμίες. Με την εγκράτεια, η οποία είναι εν τέλει η σημαντικότερη αρετή, ο σκοπός της Νηστείας και ένα μεγάλο σκαλοπάτι για την πνευματική μας πρόοδο και τελείωση.
    Η σημερινή Κυριακή καλείται ως η Κυριακή της Ορθοδοξίας. Ένας σύγχρονος Ρουμάνος ασκητής, ο μακαριστός π. Κλεόπας έλεγε στα πνευματικά του παιδιά το εξής «Να τιμάτε την Κυριακή της Ορθοδοξίας όπως και την Κυριακή Του Πάσχα». Για ποιό λόγο; Για τον λόγο που μας αναφέρει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο μεγάλος μαχητής της Ορθοδοξίας, που θα εορτάσουμε την επομένη Κυριακή. «Το Ορθοδοξείν, αεί σχοινοβατείν». Δηλαδή το να είσαι Ορθόδοξος σημαίνει διαρκής αγώνας, διαρκής πάλη με τα πάθη, συνεχής επαγρύπνηση για κοινωνία με την Εκκλησία την Τοπική αλλά και την Οικουμενική , δηλαδή την Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία η Οποία σήμερα στην Κωνσταντινούπολη, αλλά και σε όλη την Οικουμένη εορτάζει την τιμή της Εικόνος και διαδηλώνει περίτρανα, ότι η τιμή της εικόνος επί το πρωτότυπον διαβαίνει, δηλαδή προσκυνώντας την Ι. Εικόνα του Κυρίου, Της Θεοτόκου, Των Αγίων τιμούμε εκείνη τη στιγμή και προσκυνούμε τα Ίδια Αυτά Πρόσωπα.
         Το να είσαι Ορθόδοξος, είναι στόχος σου και σκοπός σου να ζεις ένα διαρκές Πάσχα. Το να είσαι Ορθόδοξος, σημαίνει ότι μιμείσαι Τον Κύριό Σου και χαίρεσαι να Τον ακολουθείς και ταυτόχρονα να εκτελείς τις Θείες Του εντολές όσο δύσκολες κι αν είναι για σένα και τον κοινωνικό σου περίγυρο. Το να λες ότι είσαι Ορθόδοξος και να μην έχεις αποβάλλει τον Παλαιό Άνθρωπο με στόχο να ενδυθείς τον Καινούργιο, που έχει πλασθεί κατ` εικόνα και καθ` ομοίωση του Πλάστη Του είναι ατόπημα δυστυχώς ολισθηρό και πολύ οδυνηρό.
Αγαπητοί μου αδελφοί!

      Ο Λυτρωτής μας και πάλι σήμερα μας καλεί σε κοινωνία μαζί Του! Τολμώντας ν αναθεωρήσουμε τυχόν προκαταλήψεις και προλήψεις, καλό και ωφέλιμο θα είναι για την ψυχή μας να Τον δούμε δίπλα μας, όπου κι αν βρίσκεται. Βρίσκεται στην εικόνα του συνανθρώπου μας που πάσχει. Μόνο μ αυτόν τον τρόπο θα τιμήσουμε την Ιερή Του Εικόνα και θ αναστήσουμε την δική μας Εικόνα . ΑΜΗΝ!

Δεν υπάρχουν σχόλια: